domingo, janeiro 17, 2016

Celebrating Billy Harper !


To celebrate the music of saxophonist Billy Harper  I'm sharing, on his birthday my transcription of one of his most beautiful songs, "Croquet Ballet".
Hope people play it and enjoy this great song from this not enough know artist.
Happy Birthday, Billy !
Lead sheet HERE


 

sexta-feira, janeiro 15, 2016

1º Festival de Jazz de Vila Real 1977

Em 1977 tudo era improvável . Especialmente um festival de Jazz em Vila Real.
Aqui fica  a crítica de Paulo Gil ao Festival, publicada no nº5 da revista "Música&Som" de 1977.
A seguir, o programa do Festival, ideia de um visionário vilarealense
São documentos que retêm a memória de um tempo já dificil de imaginar pelos que não o conheceram.
Uma história a contar: o Jazz, longe da capital, nos idos de 70...







1º Festival de Jazz de Vila Real 1977 by zimk

quarta-feira, janeiro 13, 2016

Rick Margitza - "Cry me a River" final cadenza


I like the way Rick Margitza makes use of a great variety of  peculiar and elegant melodic shapes in his playing. 
While being firmly rooted in the triadic tradition he still keeps a intense lyrical sense in whatever kind of tune he plays, from ballads to the blues.
Wide interval textures, a sophisticated way of using the diminished sound, a impecable intonation and sense of time, and a great talent for storytelling makes Margitza one of my favorite players.
One year ago tomorrow Rick started a monthly stint at Baisé Salé, one of the most "in" jazz clubs in Paris, The gig is still going on to this day so if you happen to be around Paris don't miss it.

From the iphone recording of that set I transcribed his final cadenza on "Cry me a River" (cadenzas are great hunting grounds for shapes, colors, structures and stuff).
My first transcription in 2016.
























terça-feira, janeiro 05, 2016

Adeus mr. Bley !



Um post rápido no dia da morte de Paul Bley, um pianista gigante !

O solo do Bley começa aos 3.20 e é só por si, um manifesto, uma revolução musical. 
Pat Metheny disse deste solo : “ When I heard Paul Bley’s piano solo, a whole new universe of harmonic possibilities opened up from me. All these decades later, I still of it as one of the greatest solos in jazz history."  

É muito interessante pensar que ele estava como sideman num disco de (APENAS) o Rollins e o Hawkins !!! De resto e especialmente a partir do solo de Bley fica a pairar um clima de grande excitação e de uma energia de mudança e modernidade. Os saxofonistas não foram indiferentes áquele solo de piano.


Invenção, audácia, modernidade e uma confiança gigantesca no que ouvia !!!  Paul Bley !

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